Dag 78 - 80 av ca 165 Albufeira, Portugal

Onsdag 29 - fredag 31 december 2021 sol, sol, sol

GOTT NYTT ÅR!

Nyårsfton 2021 tillbringas med vilt främmande människor på en camping i Albufeira, en stad i västra delen av Algarve i södra Portugal. Jag tänker bara "Varförintejustdoit" även om en del beslut sätter skräck i mig eftersom jag hamnar i situationer långt utanför min comfort zone, speciellt vad gäller att vara social. Men de är mina egna frivilliga beslut och det som inte dödar gör oss starkare har jag hört.

Det var under en ovanligt (för mig) social kväll i baren i Almayate som jag nämnde att jag funderade på att besöka Algarve på väg hem och det uppenbarades att flera gäster varit på samma camping där och alla var sugna på att åka tillbaka. Det ena ledde till det andra och jag fick möjligheten att haka på som en fripassagerare längs bak i en konvoj av husbilar. Det var oklart om resan skulle bli av först eftersom jag varit förkyld och ett antigentest visade att jag hade Covid men efter två negativa tester till kändes det OK att våga åka.

Jag älskar verkligen att sitta bakom ratten och se världen swisha förbi med ett för mig okänt mål i sikte. Den här gången är det roligare ändå eftersom jag inte behövt planera rutten eller lägga tid på att ta reda på om målet känns tryggt eller kommer att vara sevärt. De ca 47 milen på motorvägen från Almayate till Albufeira gick delvis längs med kusten men också genom pampiga berg, torra slätter, grönska och milslånga olivodlingar. Det känns bra att mänskligheten aldrig lär få slut på oliver i alla fall. Vädret varierade väldigt också utmed sträckan, allt från strålande sol till mulet och ett par regnstänk. Framme i Albufeira sken solen igen.

Direkt efter landsgränsen fick vi köra in i en enkom fil på motorvägen för att betala en Easytoll. Det är en vägtull som är till för bilar registrerade utanför Portugal. Bilen fotas sedan av på motorvägarna för att dra en vägavgift på kreditkortet, ca EUR 2 per gång tror jag.

Väl framme på campingen var man inte intresserad av Covidinytget utan vi fick köpa ett antigentest som togs i receptionen före incheckning. Denna gäller under hela veckan som vi ska vara här.

Campingen påminner om en kurort eller snoffsig golfklubb. Den ligger högt med en utsikt över Albufeira. Det sägs att havet är ca 3-4 km härifrån och jag hoppas på att kunna cykla dit med hundarna idag. Det är lite meck med tomma gasoltuber och för kort elsladd att ordna med först. Campingens alla servicehus, restauranger, barer och pooler är öppna trots lågsäsong. Det sägs att poolen inte är uppvärmd så jag tänker att den får vara föremål för bilder bara.

Dag 73 - 77 av ca 165 Málaga

Fredag 24 - tisdag 28 december 2021

Wow, vad livet kan slänga åt en allt möjligt konstigt om man utmanar det lite.

Vädret har varit mulet, regnigt och blåsigt under juldagarna och allas ambitiösa planer att umgås fimpades av just vädret, förkylningar samt rädslan för Covid. På julafton var jag ute och gick i egna tankar med hundarna på stranden på kvällen. När jag var så långt ifrån campingen jag kunde komma knöt sig böstet och andningen försvann. Jag kände inte igen asthmasymtomen riktigt och blev rädd vilket inte hjälpte andningen nämnvärt. Jag tog mig tillbaka till grinden på campingen flåsandes och gråtandes och togs emot av ett tyskt par som jag hälsat på många gånger de senaste veckorna. Men det finns inget ont som inte för med sig något gott visade det sig.

Ikväll är jag nöjd och trött i kroppen efter en heldag på cykeln med hundarna i sällskap av tyskarna från julafton. Vi cyklade 2 km rakt upp i bergen och hälsade på några bekanta till dem i en villa så högt man kunde komma. Trots elcykel fick jag trampa på rätt bra för att hänga med. Hundarna var fantastiskt duktiga i sin nya vagn. De bara följde med och har blivit allmänt lättsamma och följsamma. Det var otroligt härligt att lämna campingen och få lite luft under vingarna. Det ledde till planer på att våga resa vidare redan inom ett par dagar.

Jag har tidigare nämnt att bo på camping en längre tid är någonting rätt speciellt. Alla sköter sig själva men man får ju vara med om en del när man blivit en "inventarie". Jag är för mig själv mest och iakttar beteenden. Efter den regniga julhelgen var alla tydligen väldigt sugna på att gå till tvättstugan för att sedan hänga tvätten för vinden vid respektive plats. I tvättstugan tog tanterna nästan till nävarna när en tömde den andres tvättmaskin när den inte dök upp i tid. Jag har sett att det är männen som tvättar bilarna medan kvinnorna hänger tvätten och skakar mattorna. Det är männen som lyfter på motoruven med en öl i näven för att jämföra hästar med grannen medan kvinnorna lastar den ihopfällbara diskkorgen med disk och vankar iväg till servicehusen. Det är männen som går med hunden på morgonen, kvinnorna på kvällen.

Jag har trivts väldigt bra här i Almayate men om ett par dagar bär det iväg till en camping i Algarve, Portugal efter tips från en granne. Jag kommer dock tillbaka hit innan det är dags att rulla hemåt tll våren.

Dag 71 - 72 Málaga

Onsdag - torsdag 22-23 december 15C sol/regn

Det har varit svalare ett par dagar nu med lite regnstänk emellanåt. Att bo på camping en längre tid är ungefär som att bo i radhus. Man lär känna varandras rutiner och härmar de omedvetet. Alla har koll på vädret och vankas det regn sätter alla igång med att städa, feja, tvätta, hänga på tork och fixa med sina husbilar/husvagnar. Garage plockas ur och packas in igen i det man tror är en "bättre ordning". Det dammsugs, diskas, skakas mattor och sängkläder, en del tvättar sina fordon med en hink vatten och en svamp. Man får inte tvätta bilarna inne på campingen och det jobbar man runt med lite mindre vatten bara.

De från receptionen kom förbi för någon dag sen och frågade om jag var medveten om att jag använde ca 15 kW el/dag istället för de 6 kW som ingår. Det hade jag inte koll på så nu går värmen någon timme på kvällen på gasol likaså kylskåpet dygnet runt och det blir betydligt billigare än att kosta på el. Datorn är inkopplad på invertern om dagarna och den strömmen kommer från solcellerna på taket.

Vi har mest promenerat på stranden men idag letade vi oss upp på ett berg bakom campingen för att variera lite. Närmast bakom hundarna är en bilfirma. Campingen ligger mellan den och havet.

Tomten gjord av stenar från stranden har fått sällskap av en ren och några paket.

Och campingens anka vaktar de...

Det känns konstigt att det kan vara julafton redan nu i skrivande stund. Det var meningen att det svenska gänget skulle bjuda in till lite mingel på julafton men eftersom vädret beräknas vara dåligt och en del är förkylda ställdes det hela in. Det enda som är på gång här är middag på campingen för de som vill på annandagen. På nyårsafton ordnas det med en knytis ute. Man tar med sig sitt eget bord, stol och tilltugg. Vi får se vad hundarna tycker om nyårsraketer - det har de aldrig varit med om.

Thulevagnen kom väl till pass idag för att åka till Torre del Mar för att hämta en stor säck hundmat samt storhandla inför långhelgen när det mesta kommer att vara stängt.