Bucerias, Mexiko

Onsdagen den 1 november 2023, 31c och sol igen
 
Konstigt att tänka att det är november och ändå kunna gå omkring i shorts och klaga på värmen. Jag har varit här en vecka nu och har kommit in i ett ganska skönt tempo med jobb, bad, läsning och utforskande. Önskar att jag inte vaknade 3-4 på morgonen fortfarande men det lär gå över snart. Jag hittar lite i butikerna i närområdet och har kollat in menyerna på många ställen. Att jobba fungerar bra. Det är en bra wifisignal och allt rullar på som det brukar med kommunikationen med mina kunder via mail, WhatsApp och Teams.
 
Idag fick jag reda på att min kusin Gillian kommer och hälsar på på lördag redan och ska vara här några dagar. Ska bli jätteroligt att ses och jag hoppas att hon delar med sig av sånt som hon känner till från trakten.
 
 
I flera dagar firas Día de Muertos (de dödas dag) – när de dödas själar återvänder från dödsriket och besöker de levandes värld. Just idag är det specifikt "Día de los Angelitos" (de små änglarnas dag). Himlens portar öppnas vid midnatt, varpå de döda barnen kan söka sig till sina familjer med hjälp av stigar av tagetes. Senare på dagen kommer även de vuxnas själar på besök för att beundra familjens husaltare som man prytt med bananer, tequila och benformat bröd. 
 
Disneyfilmen Coco skildrar festligheterna väldigt väl.
 
 
 
 
Torget var smyckat med flaggor och färgsprakande altare, det hördes mexikansk festmusik, kyrkklockor och barnen bjöd på flera dansuppvisningar. Det var en dam som predikade i en mikrofon. Hon var utklädd i någonting som liknade en brudklänning och även hon hade målat sig till ett skelett med ihåliga ögon. Förvirrande syn.
 
 
Jag satt och tog in stämningen med 2 for 1 Sangria och en färgglad sallad.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :