Dag 78 - 80 av ca 165 Albufeira, Portugal

Onsdag 29 - fredag 31 december 2021 sol, sol, sol
 
GOTT NYTT ÅR!
 
 
Nyårsfton 2021 tillbringas med vilt främmande människor på en camping i Albufeira, en stad i västra delen av Algarve i södra Portugal. Jag tänker bara "Varförintejustdoit" även om en del beslut sätter skräck i mig eftersom jag hamnar i situationer långt utanför min comfort zone, speciellt vad gäller att vara social. Men de är mina egna frivilliga beslut och det som inte dödar gör oss starkare har jag hört.
 
Det var under en ovanligt (för mig) social kväll i baren i Almayate som jag nämnde att jag funderade på att besöka Algarve på väg hem och det uppenbarades att flera gäster varit på samma camping där och alla var sugna på att åka tillbaka. Det ena ledde till det andra och jag fick möjligheten att haka på som en fripassagerare längs bak i en konvoj av husbilar. Det var oklart om resan skulle bli av först eftersom jag varit förkyld och ett antigentest visade att jag hade Covid men efter två negativa tester till kändes det OK att våga åka.
 
 
Jag älskar verkligen att sitta bakom ratten och se världen swisha förbi med ett för mig okänt mål i sikte. Den här gången är det roligare ändå eftersom jag inte behövt planera rutten eller lägga tid på att ta reda på om målet känns tryggt eller kommer att vara sevärt. De ca 47 milen på motorvägen från Almayate till Albufeira gick delvis längs med kusten men också genom pampiga berg, torra slätter, grönska och milslånga olivodlingar. Det känns bra att mänskligheten aldrig lär få slut på oliver i alla fall. Vädret varierade väldigt också utmed sträckan, allt från strålande sol till mulet och ett par regnstänk. Framme i Albufeira sken solen igen. 
 
 
Direkt efter landsgränsen fick vi köra in i en enkom fil på motorvägen för att betala en Easytoll. Det är en vägtull som är till för bilar registrerade utanför Portugal. Bilen fotas sedan av på motorvägarna för att dra en vägavgift på kreditkortet, ca EUR 2 per gång tror jag.
 
 
Väl framme på campingen var man inte intresserad av Covidinytget utan vi fick köpa ett antigentest som togs i receptionen före incheckning. Denna gäller under hela veckan som vi ska vara här.
 
 
Campingen påminner om en kurort eller snoffsig golfklubb. Den ligger högt med en utsikt över Albufeira. Det sägs att havet är ca 3-4 km härifrån och jag hoppas på att kunna cykla dit med hundarna idag. Det är lite meck med tomma gasoltuber och för kort elsladd att ordna med först. Campingens alla servicehus, restauranger, barer och pooler är öppna trots lågsäsong. Det sägs att poolen inte är uppvärmd så jag tänker att den får vara föremål för bilder bara.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :