Bucerias, Mexiko. Revolutionens dag

Måndagen den 20 november 2023, 31c och sol

Efter några timmars jobb imorse åt jag en brunch på Red Apple. Våfflor med färsk melon, mango, drakfrukt, ananas, päron och banan, lönnsirap, apelsin/morotsjuice och kaffe. För gott för att vara sant. Ägarens tvååriga dotter jagade en lime på golvet med en pinne en bra stund tills hon parkerades vid iPaden med en tallrik färsk frukt. 

Idag är en helgdag, Revolutionens dag. (1910-1920 började som ett uppror mot diktaturen men utvecklades till en kamp för social rättvisa och mänskliga rättigheter. Tack Google som också berättade att 500 militärer från USA och uppåt 2.000.000 mexikanska civila och militärer dog i farten). 

Jag hörde att paraden skulle passera Plazan. Så bukstinn efter megafrukosten att jag knappt kunde tänka gick jag dit och väntade in den. Det var jag inte ensam om. Stämningen var hjärtlig, en man i mikrofonen ropade "Viva la Mehico" och "Viva la revolutión" och fick ett rungande "VIVA!" till svars av publiken. 

(null)


(null)

(null)

(null)

Det var extremt varmt mitt på dagen i den gassande solen och det rann om alla i paraden samt i publiken men energin och dem glada minerna var på topp. Det ropades "Bravo!" när barn utklädda i varierande militärklädsel marscherade förbi.

(null)

(null)

Jag kom hem, däckade i en solstol och väntade in solnedgången medan jag lät alla dagens intryck sjunka in.

(null)

Kommentera inlägget här :