Bucerias, Mexiko. La Cruz

Söndagen den 19 november 2023, 30c och sol
 
Jag ser på väderkartan att temperaturen sjunker till runt 28c från mitten på nästa vecka. Det ska bli skönt.
 
Jag kom just hem till lägenheten helt salig efter ett par timmar på en lånad SUP (stand up paddelboard) i sällskap av Sandra och en till granne. Det var första gången för mig och jag älskade det. Havet var lugnt och vi paddlade ända fram till en flock delfiner som bjöd på en show som man normalt bara ser på en dyr, turistig båttur. Delfinerna bjöd på höga luftsprång och krumbukter ovanför vattenytan, försvann sen kom igen och igen. Vid första språnget blev jag så förvånad att jag tog ett kliv bakåt, tappade balansen och delade på vattenytan med baken och jag tror att resten av havet åkte upp i näsan. Jag kröp upp på SUPen med raketfart med kepsen och badräkten på trekvarten, glad att vi var för långt ut från stranden för att någon skulle kunna fota spektaklet. Jag känner nu att SUPande givit kroppen en omgång som inte missat en enda muskel och imorgon ska jag komma ihåg denna fantastiska upplevelse när jag inte kommer ur sängen :-).
 
Igår morse var ostrondykarna ute med varsitt däck att flyta på, spjut, yxa, mask och simfötter. De var ute ca 3-4 timmar och fick antagligen ihop en bra mängd ostron. Oklart om det är ostronen som säljs på gatan i gassande sol eller om de är för privat bruk.
 
 
Igår kväll följde jag med Sandra, Jim och ett till par till La Cruz för att vara med på en tequila och ölfestival. Först åt vi tacos på en restaurang som ställt ut plaststolar och bord på gatan, sen gick vi runt och provsmakade tequilasorterna Rancilla och Mezcal (destillerad sprit från agaveväxten) samt provsmakade lokalproducerade ölsorter. 
 
 
 
Festivalen var vid hamnen i La Cruz och där fanns ett antal miljarder pesos förtöjda.
 
 
Festivalen var en kombo av dofter, smaker, färger, musik, turister, mexikaner och dem familjerna hade med sig allt från hunden till farfarsfarsfarmor som satt på filtar och njöt av tillvaron tillsammans.
 
 

Kommentera inlägget här :