Radonic, Kroatien

Fredagen den 31 mars 2023, 15c och mulet

Snart är 13 dagar och ca 2800 km på vägarna till ända för denna gång. Vi har rest genom Spanien, Frankrike, Italien, en snabbis i Slovenien och till sist kommit till Kroatien.

Vi har mestadels fricampat men också bott på en del campingar. Fricampingen slår allt dock. Det är en obeskrivlig känsla att hitta pärlorna att somna och vakna på.

(null)

Vägarna har allmänt sett varit fina att köra på och kustvägen från Rijeka hit är obeskrivligt vacker. Kurvig, backig och vacker helt enkelt. Tyvärr blev vi omkörda av kamikazepiloter ibland vilket gjorde körningen ganska krävande emellanåt.

Imorgon kommer vi fram till målet i Grebastica. Jimmy på camp Toni, jag på camp Maestral och där blir det lugn och ro ett par månader.

Gardasjön, Italien

Måndagen den 27 mars 2023, 18c och sol

Körningen från Sète i Frankrike till nästa ställplats nära San Remo i Italien igår var en fröjd då all tungtrafik stod uppradad på alla truckstops och vi "småbilar" hade vägarna för oss själva. Jag var tvungen att fota av Garmintanten när hon visade alla läckra ställen vi blåste förbi på väg till Italien.
Trots snart 1,5 år på resande fot får jag fortfarande gåshud av att passera och stanna på alla dessa häftiga ställen.

Tyvärr kunde vi inte stanna och fota alla flamingos (det fick jag Googla för att få till i pluralis) som höll till på landtungan mellan Étang de Thau och Medelhavet. Det var en häftlig syn och jag var tvungen att låna en bild från nätet för att avspegla det vi såg från vägen.

Det är en vacker väg man kör på mellan Frankrike och Italien, utmed kusten och igenom dussintals tunnlar. Tyvärr är vägarna över broarna gropiga och kantiga och Visky är inte ett dugg road av duddunkandet i flera timmar. Han ligger och trycker på fällen framför passagerarsätet och ser eländig ut. Men väl framme är belöningen nya, spännade ställen att lyfta benet mot och allt är förlåtet.

Vi övernattade i närheten av San Remo på en parkering i ett litet samhälle som bjöd på en mysig promenad till Peter Pan som serverade världens läckraste pizzor. Med ett leende.

Inatt står vi alldeles intill Gardasjön. Jimmy och Visky kom ut en sväng för att se sig om lite och jag har suttit och jobbat för att inte halka efter i dessa deklarationstider. Men utsikten från husbilen är inte så skamlig och att få fisksoppa serverad på kvällen var inte skamlig heller.

Det som är skamligt är toaletterna här. Jag har inte sett sådana sedan jag gick i skolan i Toulouse under 70-talet. Älskar min Adriatoa plötsligt.

Sète, Frankrike

Lördagen den 25 mars 2023, 18c och sol

Heja Frankrike! 🇫🇷 Härligt att vara här igen. Älskar stället. Igår körde vi på hemskt tråkiga betalvägar varvat med D900, en mycket trevligare väg genom traditionella franska samhällen. Det blev ca 320 km.

(null)

Vi kom iväg ett par timmar senare än planerat från ställplatsen vid La Garriga, nära Barcelona. Jimmy hade problem med att batterierna i sin husbil inte räckte mer än några timmar när vi fricampade så han åkte iväg för att köpa en ny inverter och ordna med annat praktiskt. Jag passade på att jobba. Blev ingen ordning ändå så fortsättning följer med hans bestyr. Sen började framvagnen att vibrera och vi gjorde en avstickare till Euromaster utanför Perpignan för att balansera framhjulen och konstaterat ett bakhjul hade en bula på sig.

Väl framme i Sète på kvällen checkade vi in på en helautomatiserad kommunal camping med trevliga platser inhägnade med små häckar. Vi fick plats bredvid varandra och gick sedan ner till hamnen.

Där hittade vi en krog som serverade en trerätters med skaldjur, råbiff och diverse godsaker till efterrätt. Kunde knappt andas av mättnad men det var det värt. En sak som slog oss dock var att både drivmedel, livsmedel och därmed restaurangbesök blivit hemskt dyrt här.

(null)

Det är roligt att vara på resande fot igen, särskilt med sällskap att dela upplevelser med.  Det kan vara små enkla saker som att jämföra körningen efter några timmar, kommentera folks beteenden på krogarna eller ännu bättre, på ställplatserna och campingarna. Det finns många originalare som förgyller vardagen.