Bucerias, Mexiko

Söndagen den 29 oktober 2023, 31c och sol
 
Idag var målet att gå ca 4 km längs stranden till La Cruz för att gå på en loppis. Jag upptäckte en loppis alldeles i närheten också som jag vandrade igenom först. Det var ett härligt samspel av färger, dofter av soppa, stekt kyckling, barns skratt, radions skränande, hundars skällande, mopeders smattrande och pickupars ljuddämparlösa framfart.
 
Det var väldigt varmt att gå på stranden och skönt att vila i skuggan av en palm då och då.
 
 
 
Tyvärr kom jag aldrig fram till La Cruz till fots eftersom man byggt hotell alldeles intill stranden och utan nyckel tar man sig inte igenom grindarna. Jag hade passerat ett par mysiga barer på vägen och det var inte värre än att jag stannade till på ett par av dem på vägen tillbaka. Det blev ostronshots och till min stora glädje 2 for 1 svalkande drinkar.
 
 
 
 
Jag vek av från stranden och fortsatte promenaden hem genom stan istället. Den här pojken stod och betade intill vägkanten och var vänlig och glad för en klapp. Han var välskött, fina hovar och inte mager som många av hästarna här. På tal om djur, det är många hemlösa hundar och katter runtomkring. De är magra och väldigt avstängda - de söker inte kontakt alls utan svansar omkring och letar mat och vatten. 
 
 
När jag nästan var hemma efter 9,5 km till fots i gassande sol gick jag igenom marknaden som jag normalt undviker, för att komma åt skuggan. Jag klarade mig nästan igenom hela utan att uppmärksamma säljarnas rop men denna dam lyckades snärja in mig på en tequilaprovning. Hon var väldigt generös med provning av kaffe-, marzipan-, original-, Margaritor, sen minns jag inte alla andra smaker. Jag kom därifrån medan jag fortfarande stod upprätt med en flaska kaffetequila rikare.
 
 

Kommentera inlägget här :