Dag 166 Ljubljana, Slovenien

Fredag 25 mars 2022, 22C och sol
 
Folk vi träffar tycker att det är konstigt att vi reser i två husbilar. Igår kväll pratade vi med svenskar från Alingsås som stod på ställplatsen vid Gardasjön och konstaterade att det är dubbelt så dyrt och hälften så roligt men man får plats med dubbelt så mycket saker. Efter en hundpromenad och besök på ett bageri för att köpa frallor och syltcroissanter var det dags att packa och åka mot Slovenien. Jimmy var lite kränkt eftersom hans fralla bara var luft och croissanten saknade sylt. Men man kan inte få allt här i livet.
 
People find it unusual that we're travelling in two campers and last night we talked to Swedes from Alingsås who were staying at the camp by Lake Garda and agreed that although it is twice as expensive and half the fun, we've got double the storage space. After a dog walk and a visit to a bakery to buy rolls and jam croissants, it was time to pack up and head for Slovenia. Jimmy was a little peed off because his roll was hollow and the croissant had no jam. Ah well, you can't get everything you wish for.
 
 
 
Ikväll står vi på en camping i Ljubljana, Sloveniens huvudstad, efter att ha kört ca 360 km från Gardasjön i Italien. Vi åkte motorvägar som var fint underhållna och medtrafikanterna var snälla. Slovenien är ett ställe jag aldrig trodde att jag skulle resa till och det beror endast på okunskap och motvillighet/rädsla att utforska denna världsdel. Det är otroligt spännande att vara här. Strax före gränsen stannade vi till för att köpa en vinjett (vägtull) till mig för EUR 16,50 för 7 dagar och för att ladda Jimmys dosa i rutan. Medans jag stod och handlade min vinjett stod det två unga franska killar bakom mig som uppenbarligen hörde mig prata engelska och presentera mina svenska bilpapper. De antog att jag inte pratade franska och passade på att kläcka ur sig nedlåtande kommentarer om mina kära foppatofflor. Självklart kunde jag inte låta det bero utan vände mig om och sa "Attention conard, je te comprend" eller "Försiktigt skitstövel, jag förstår dig" varpå de fick en blick som tydde på att de önskade att jorden skulle öppna sig och sluka dem. Det var tillfredsställelse på hög nivå!
 
Tonight we are at a campsite in Ljubljana, the capital of Slovenia, after driving about 360 km from Lake Garda in Italy. We drove on motorways that were nicely maintained and the traffic was light. Slovenia is a place I never thought I would travel to, only due to ignorance and reluctance to explore this part of the world. I'm very happy to be here. Just before the border we stopped to buy a vignette (toll) for me for EUR 16.50 for 7 days and to add credit to Jimmy's Gobox. While I was buying my vignette, there were two young French guys behind me who apparently heard me speak English and saw me with my Swedish car papers. They assumed that I didn´t speak French and took the opportunity to slag off my precious crocks. I couldn't just let it go so I turned around and said "Attention conard, je te comprend!" or "Careful asshole, I understand you", their jaws dropped and they almost fell through the floor. Satisfaction!
 
 
Det flesta campingarna/ställplatserna vi stått på har inte tillåtit kolgrillar men här gick det bra att äntligen plocka fram lite gott. Mer än detta har vi inte hunnit med idag förutom att gå till närmaste bageri som drivs av albaner för att köpa en Burek, snabbmat från Medelhavsländerna. Det är en inbakad köttfärsrulle som friteras tror jag. Flottigt men gott. Det med en öl till gör att det finns mycket Berlin att tycka om här nuförtiden.
 
Most of the campsites we have been to have not allowed charcoal bbqs, but today were finally able to grill outside. We have not had time for much more than that today except to go to the nearest bakery run by Albanians to buy a Burek, fast food from the Mediterranean area. That is a baked minced meat roll. Very greasy but also very tasty. That chased down by a beer means that there is a lof of me to like these days. 
 
 

Kommentera inlägget här :