Dag 124 - 128 av ca 165 Almayate, Malága

Söndag - Torsdag 13 - 17 februari 2022, 18-20C och sol
 
Det blir varmare och varmare här i södra Spanien. På nätterna är det runt 12-14C och på dagen när jag kryper ut ur husbilen efter några timmars morgonjobb får en blekfis som jag se till att ha solskydd på sig. Det kan blåsa kyliga vindar ibland men oftast kan man bara sitta och njuta av solen eller promenera med t-tröja och shorts på sig. Hundarna fäller vinterpäls överallt och ger mig lite merjobb med städningen på de få kvadraterna jag har.
 
Här fotade jag solnedgången häromkvällen vid en grind på campingen. Det är nästan sorgligt när det blir natt och solen lyser någon annanstans.
 
 
 
På tal om sorgligt, en sak med att bo på en camping en längre tid är att när folk har packat sina saker och ska precis rulla iväg mot nya äventyr gör de en liten runda runt de som de haft kontakt med, säger adjö och gör en "fistbump" vilket är det nya sättet att ta i hand. Man lovar att ses igen nästa år och alla står och tittar när de rullar iväg.
 
Igår blev det surströmmingsmiddag med grannarna. De föreslog att det skulle ätas hos mig - förstår inte varför. De hade med sig en burk Röda Ulven hemifrån och det var fantastiskt att få äta strömming i mitten av februari! Till och med dem spanska flugorna höll avstånd. En och annan granne stannade till för att se vad vi sysslade med. Jag gjorde en variant av en Västerbottenostpaj med spanska ostar. Vodka fick vikariera som snaps. Jätterolig kväll. 
 
 
 
Det jag lärt mig på sistone är att följa rugby i sällskap av andra på en sunkig irländsk pub i Torre del Mar. Rugby i all ära men roligast är att prata med andra som rest i många år och få höra deras historier. Den levnadsglade bartendern Tony bodde i Sydafrika i många år och har mycket att berätta om bl.a apartheid. Man kan alltid läsa sig till historiska händelser men att få höra någons egna upplevelser är fascinerande. De får mina reseberättelser att blekna i jämförelse men alla har vi någonting att berätta som de andra inte varit med om.
 
 
Jag kommer inte att åka hem med husbilen förrän till hösten och missar då den senaste besiktningstiden den 30 april. Förr kunde man besiktiga en bil i Spanien och skicka protokollet till Sverige för registrering men det slutade man med 2018. Jag kontaktade försäkringsbolaget Kabria för att höra hur jag skulle bära mig åt för att inte köra oförsäkrad. Jag fick reda på att om man åker till en spansk ITV (besiktning) och får ett godkänt protokoll så räcker det för att försäkringen ska gälla. Det blir ändå svenskt körförbud på bilen och en besiktning krävs direkt när bilen kommer till Sverige. Jag har fått en tid den 7 mars, precis lagom tills färden rullar vidare mot Kroatien.

Kommentera inlägget här :