Dag 16 av ca 165 Chenaud-Auzeville

Chenaud till Auzeville 2021-10-28, 22C och sol
 
Imorse vad det till att plocka, packa, vika, förankra, stuva, linda och ta farväl av familjen Waters/Polydourou i Chenaud. Jag stannade till i Saint-Aulaye för att tanka (15,73kr/l) och handla inför kommande veckan. 
 
Det blev cirka 25 mil idag och totalt strax under 300 mil alltsomallt. Jag körde småvägar till min gamla barndomsstad Toulouse eller Auzeville-Tolosane närmare bestämt. Jag ska få stå hos min gamla klasskompis Christel Lacroix kusin, granne med Christels mamma. Det var otroligt vackert hela vägen med kuperad terräng och vinodlingar runt Bergerac. 
 
 
 
 
I höjd med Villeréal nära Agen såg jag en medeltida stad högt upp i en backe och bestämde mig för att hitta en parkering och promenera lite. Fanns inte mycket att klaga på här! Gulliga små gränder, ett torg där folk satt och åt lunch i solen och se bara vilket läckert hus mäklarfirman höll till i!
 
 
 
 
 
 
Mot 16'tiden började de välbekanta ortsnamnen att dyka upp på vägskyltarna och jag rullade förbi Toulouse som är känt för bl.a. Airbus samt CNES som pappa Peter jobbade på fram till 1983 då vi flyttade till England. Jag passerade vårt gamla hus och det var med skräckblandad förtjusning som jag hittade till Chemin de la Mayrine där välkomstkommittén bestående av Christel's kusin Caroline, hennes pappa och Christel´s mamma stod. Det var bara att kasta sig in i franskan och det gick förhållandevis bra. De såg bara förvirrade ut ett par gånger när jag skulle berätta om hur resan varit. Tomten är helt inhängnad med murar, buskar och staket precis som de flesta fastigheterna här och Visky brallade omkring med de andra 4 hundarna i familjen. Christel kom senare på kvällen och vi åt ostar och annat gott i husbilen. Vi har inte setts på över 15 år men det var inte stelt eller svårt alls. Måste ta och plocka ner cykeln imorgon och utforska lite innan det dåliga vädret rullar in på lördag.
 

Kommentera inlägget här :